Wednesday 11 July 2012

Scouting



Scouting a.k.a. berpengakap sebenarnya aktiviti yang paling aku minat giler time sekolah dulu. Especially time sekolah menengah. Memang banyak ilmu dan pengalaman yang aku dapat bila join aktiviti2 pengakap...camping, masakan rimba, pioneering, xpdc and so much more. Seriously, semua pengalaman dan memori time aku scouting x kan aku lupe....(insya'allah).

this time, aku just bagitau secara random + ringkas antara aktiviti yang pernah aku go through sepanjang perjalanan aku untuk achieve title "Pengakap Raja" negeri selangor. Kalau encik rajin datang melawat aku, insya'allah aku bagi detail punye...hehehe.


aku nak share pengalaman aku time XPDC dari Kuala Kubu, Selangor ke Bukit Fraser.this XPDC we were not travel by bus or bicyclr but all of us had to WALK. yupp berjalan dari kuala kubu ssehingga ke Bukit Fraser. Sejujurna memang amat memenatkan...tapi memang satu kepuasan bagi diri aku. X pernah seumur hidup aku ( betul2 time aku baru abes SPM) kene jalan lebih dari 40 kilometer. time memule dengar pasal ujian nie, rase macam gile pon ada. pengalaman baru buat aku, sebab kitaorang berjalan sambil bawak tongkat taw. But in order to become a scout king it is nothing. bak kata tagline 'Nothing is imposible'. 



--------------->  gambar2 xtvt sebagai bukti






antara check-point wajib time kat kuala kubu bharu






kawad tongkat masa pagi (bentuk ladam kuda)







time nie..kitaorang berhenti kat empangan air selangor
~ kene masak sendiri kot





next pit-stop untuk berehat
SANTUARI IKAN SUNGAI CHILING






kat tepi jalan pun kitaorang kene melapor kat pemimpin yang bertugas







semakin hampir ke destinasi yang dituju







map bukit fraser








my group !!!!!





muka2 yang happening lepas xpdc




rase puas yang teramat sangat lepas xpdc




nie antara pengalaman yang x kan dapat aku lupe sepanjang hidup. tired but enjoyed. satu kepuasan yang x dapat aku ungkapkan untuk gambarkan perasaan aku lepas berjaya habiskan xpdc kitaorang nie. kepuasan yang paling hebat pernah aku rase sepanjang hidup aku.


~forever scouting.............




No comments:

Post a Comment